2012-02-08

.

Jag är en sådan person som ställer enormt höga krav på mig själv. Det duger inte att vara bra, man ska var bäst för att duga. Det räcker inte att vara bra på en sak, man ska vara bra på allt. Jag hatar denhär sidan av mig själv, och den förstör för mig så ofta. Istället för att vara nöjd med vad jag har och vad JAG är bra på slösar jag massor med tip på att vara avundsjuk och avundas alla andra. Gräset är alltid grönare på andra sidan brukar man ju säga, men varför? Suck. Så helvetes irriterande. Varför måste alla alltid uppsöka perfektion? Jo, för att hela vårt samhälle är uppbyggt så. Den fula är aldrig lika bra som den snygga, den lata aldrig lika bra som den flititga och så vidare. Det är meningen att vi ska sträva efter det bästa i livet, men när vi gör det blir vi ändå nertryckta. Den jätteduktiga eleven som får bara bra betyg och sliter som ett djur för att upprätthålla dem, men kanske inte bryr sig lika mycket om sådant som fester och kläder, blir beundrad av vuxna. Dock ser de jämnåriga denhär eleven som en "nörd" och börjar reta eller till och med mobba denhär eleven. Det krävs en stark människa för att inte bli nertryckt av sådant här beteende. Men varför mobba någon bara för att den inte har samma intressen? För att bli nöjdare med sig själv, för att verka större och viktigare än man själv är, eller helt enkelt för att man vill orsaka smärta. Jag har aldrig kunnat se mobbarens sida, helvete jag hatar folk som trycker ner folk för nöjes skull och njuter av att se dem lida. Vem mår bra av att se en människa gråta? Allt grundat i dendär jävla tanken på perfektion. Mobbaren vill bara göra alla andra mindre perfekta i sina egna ögon, så att han eller hon själv ska verka bättre. Herregud människor, försök vara nöjda med vad ni har? Det är så klichee att säga så men, alla är verkligen gjorda för en viss plats. Så tror jag. Att det finns en större plan för alla, tricket är att hitta det. Anorexi, bulimi, att skära sig, allt helt i onödan. Ingen blir lyckligare av att vara smal, ingen lyckas i livet för att den är smal. Inte glömma.

Älska mina filosofiska stunder. Jag har sömnbrist. 

1 kommentar: